خبرخبر شیرینزنان و ورزشزنان ورزشکار

برگزاری اولین مسابقه بوکس زنان در کشور عربستان سعودی

در چند روز اخیر شاهد برگزاری اولین مسابقه بوکس زنان در کشور عربستان سعودی بودیم. این رویداد، اتفاقی نوین برای بانوان عربستانی بود.

قرار است در 20 اوت بین بوکسور سنگین وزن سومالیایی-بریتانیایی، رملا علی و بوکسور دومینیکن، کریستال نوا، شاهد برگزاری اولین مسابقه بوکس زنان در کشور عربستان سعودی باشیم.

علی امیدوار است که این دو نفر الهام بخش زنان و دختران عربستانی باشند. تا بتوانند بوکس را در کشوری دنبال کنند که اخیراً به زنان اجازه رقابت در ورزش را داده است.

پیشینه برگزاری اولین مسابقه بوکس زنان در کشور عربستان سعودی

دختران عربستانی تنها از سال 2017 اجازه شرکت در کلاس های تربیت بدنی در مدارس را داشتند. و در ژانویه 2018 برای اولین بار مجاز به شرکت در یک مسابقه فوتبال شدند.

در ژانویه 2018، تیم های ملی بانوان برای اولین بار در رشته های ورزشی در این کشور تاسیس شدند. از آن زمان، ورزشکاران زن عربستانی بیش از 100 مدال در مسابقات منطقه‌ای و بین المللی به ارمغان آورده‌اند.

علی می‌گوید که برگزارکنندگان مسابقه بوکس از او دعوت کرده‌اند تا در مسابقه شرکت کند. و او معتقد است که یک تغییر فرهنگی در منطقه رخ می‌دهد که عربستان سعودی اجازه می‌دهد این رویداد برگزار شود.

او می‌گوید: «ما نام خود را تثبیت خواهیم کرد. و این برای همیشه خواهد بود. و من می دانم که در این راه ما الهام بخش بسیاری از دختران و زنان جوان خواهیم بود که نه تنها به ورزش بوکس بلکه به طور کلی ورزش می‌کنند.”

این اولین بار نیست که علی و نوا نام خود را در تاریخ ثبت می کنند. در المپیک 2020 توکیو، علی اولین بوکسوری شد که در مسابقات شرکت کرد. و در اکتبر 2020 اولین بوکسور سومالیایی شد که حرفه‌ای شد. او همچنین اولین زن مسلمانی است که در بریتانیا قهرمان شده است. و حریف علی، نوا، رقیب سابق عنوان قهرمانی جهان است.

اگرچه این دو در مقابل یکدیگر رقابت خواهند کرد. اما هر دو این مسابقه را بسیار بیشتر از خودشان می بینند.

علی می‌گوید: «این پیامی برای همه زنان جوان است که بوکس فقط برای مردان نیست. بوکس هم مخصوص خانم هاست. و می توانم خیلی دور بروم. و حتی همه زنان جهان می توانند بوکس را یاد بگیرند. و می توانند در این بازی خیلی پیش بروند و رشد کنند.»

در حالی که این رویداد نمایندگی زنان در ورزش را ارائه می دهد، سابقه ضعیف حقوق بشر عربستان سعودی و رفتار ناپسند با زنان در جامعه سعودی بحث و جدل ایجاد کرده است. برخی از منتقدان کشور را به “ورزش‌شویی” متهم می کنند. یعنی زمانی که یک دولت سعی می کند از ورزش برای بهبود شهرت لکه دار خود استفاده کند.

 

در میان انتقادات، هم علی و هم نوا تصمیم گرفته‌اند که مبارزه را ادامه دهند. و این را افتخاری بدانند که اولین زن رقابت حرفه‌ای در عربستان سعودی است.

 

علی در این باره می‌گوید: «من صد درصد آماده هستم تا یک عملکرد عالی داشته باشم. می‌دانم حریف من قوی است. و با هم می‌خواهیم نشان دهیم که زنان شایستگی حضور در این صحنه‌های بزرگ را دارند. و ما شایسته بوکس در عربستان سعودی هستیم.»

سوابق شرکت کنندگان برگزاری اولین مسابقه بوکس زنان در کشور عربستان سعودی

علی در کنار بوکس یک مدل و فعال اجتماعی هم هست. او می‌گوید که زنان در بوکس پول زیادی دریافت نمی‌کنند. بنابراین او بودجه حرفه‌ای بوکس خود را با مدلینگ تامین می‌کند. او در مجلات برجسته مانند British Vogue، ELLE، Grazia و Wonderland کار کرده است.

برگزاری اولین مسابقه بوکس زنان در کشور عربستان سعودی | محب نیوز
محب نیوز

علی به عنوان یک فعال اجتماعی با The Sisters Club کار می کند که یک خیریه در بریتانیا است. بوکس را به زنان جوان مسلمان آموزش می دهد. و کلاس های توانبخشی و دفاع شخصی را برای قربانیان سوء استفاده جنسی ارائه می دهد. و در اولین سال به عنوان یک بوکسور حرفه ای، 25 درصد از درآمد خود را به Black Lives Matter اهدا کرده است.

سخن پایانی

بازی مورد انتظار علی و نوا در کارت آنتونی جاشوا-الکساندر اوسیک است. و تأثیری ماندگار بر روایت حقوق زنان در عربستان سعودی و سراسر جهان خواهد گذاشت.

محب نیوز امیدوارست شاهد این اتفاقات مثبت برای بانوان در کل خاورمیانه به‌ ویژه کشور خودمان ایران باشیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا